Att analysera konst


Jag satt i fredags och drack ett glas vin i köket i väntan på taxin...Vad får jag se på väggen!!??



En tavla som med stor sannolikhet blev köpt av min farmor.
Jag som gick ut med MVG i bild måste ju genast analysera för att inte verka dålig.

Vi börjar med den blonda lilla flickan. Jag ger henne namnet Maud. Hon ÄR huvudkaraktären...eller? det är faktiskt ett stort frågetecken där. Maud är störst på bilden. Maud ler, Maud har finkläder på sig(trots att de små rosorna på klänningen ser ut som ett par hängiga bröst), Maud håller i en tomte-Maud har ett par rejäla sockor på sig. Fanns det någon mening med detta tillfälle?

Jag skådar sedan nedåt bilden till höger. En rufsig docka i rosa klänning. Hon har med stor sannolikhet blivit utbytt mot tomten som Maud håller i famnen. Tomten ser ju mycket spralligare och skojjigare ut. Dockan ser våldtagen och tråkig ut.

Vi blickar sedan nedåt till vänster...
En liten pojkdocka i blå sparkdräkt. Men vad gör han?
Han håller i någon form av peruk/ hår/växt/ dammvippa? (VAD FAN ÄR DET?) Han håller "saken" över skrevet på en negerdocka?!
Vad fan är meningen med det? Vad döljer negerdockan? Näää jag vill kanske inte veta...men samtidigt kan jag inte sluta att undra och spekulera kring det.

Trots att Maud med stor sannolikhet är huvudkaraktären på bilden så känner jag fortfarande en viss förundran om vad budskapet är...

Jag kan tyvärr inte avrunda och knäcka nöten...jag inser att jag borde fått IG i bild. Min konstnärliga ådra är för evigt borta.

Men låtsas kan man ju alltid...Varje morgon vid frukost kommer jag att blicka upp mot tavlan och tänka: Titta  vilken tomtesocka!


Peace// Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0